Lägg grunden till god tandhälsa med en tandundersökning. Så här går det till.

Hälsodeklaration ger din tandläkare viktig information om ditt hälsotillstånd.

Din första tandundersökning inleds med att får du fylla i en hälsodeklaration som ger din tandläkare viktig information om ditt hälsotillstånd. Om du till exempel använder något läkemedel är det viktigt att du uppger det. Vissa mediciner orsakar muntorrhet som kan innebära ökad risk för karies och andra, till exempel blodförtunnande, kan innebära att du blöder längre efter ett ingrepp.

Annan viktig information som det är viktigt att du ger din tandläkare är eventuell överkänslighet och sjukdomar. Olika typer av allergier kan påverka val av behandling och diabetes, stress samt nikotinbruk kan försämra läkning.

Undersökning tandkött och ben för att upptäcka tandlossning i tid.

Vid en undersökning tittar vi noga på tandkött och ben runt tänderna för att kunna upptäcka eventuella tecken på tandlossning. Tandlossning är mycket långsam och relativt symptomfri i början, men din tandläkare kan tidigt se tecknen och i god tid hjälpa dig förebygga och behandla sjukdomen.

Genomgång av samtliga tänder för att upptäcka karies.

Vid en undersökning känner din tandläkare försiktigt på tänderna för att se om det finns karies.

Röntgen hjälper din tandläkare att se mer.

Med hjälp av röntgen har din tandläkare större möjlighet att upptäcka karies, tandsten, tandlossning, infektioner och sjukliga förändringar i tid.

Muskler och käkleder avslöjar tandpressning och tandgnissling.

Muskler och käkleder kontrolleras också, speciellt om du har en tendens att gnissla eller pressa tänder – något som är mycket vanligt.

Kontakta Två Tandläkare Hos oss får du tandvård med ett varaktigt värde. Välkommen.